گرجیان خوزستان

گرجیان خوزستان


გაუმარჯოს საქართველო

به نام خدای متعال

سلام، سلامی به گرمی آفتاب به همه گرجیان عزیز  در هر کجای این دنیای پهناور که هستند به ویژه به گرجیان ایران.

قبل از هر چیز اجازه می‌خواهم خودم را معرفی کنم. من یکی از نوادگان واخوشتی خان، سرداری از قوم پاک‌نژاد گرجیان در عصر صفوی هستم. واخوشتی خان که مردی نیک‌اندیش، کاردان و نیکوکار و علاقه‌مند به عمران و آبادی بود در سال 1042 هجری قمری زمان شاه صفی حاکم خوزستان شد. او و خاندانش بیش از یک صد سال در خوزستان حکومت کردند.

در ادوار گذشته از گرجیان عزیزی که وارد ایران گردیدند گروهی به استان اصفهان رفته و در شهرستان فریدونشهر، با سه روستای چقیورت، سیبک و نهضت آباد و نیز شهرستان بویین میاندشت، با دو روستای آغچه و داشکسن ساکن شدند و گروهی نیز به شمال کشور رفته و در روستای گرجی محله بهشهر در استان مازندران و گروهی دیگر هم در استانهای فارس و خراسان سکنی گزیدند.

گروهی نیز در خوزستان ساکن شدند که هم اکنون در شهرهای اهواز، شوشتر، دزفول، مسجد سلیمان و احتمالاً برخی دیگر از شهرهای خوزستان ساکن هستند.

به مصداق شعر مولانا:

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق           تا بگویم شرح درد از اشتیاق

هرکسی دور ماند از اصل خویش                بازجوید روزگار وصل خویش

و به همین دلیل، یک اشتیاق درونی مرا واداشت تا ضمن راه‌اندازی این وبلاگ، قدمی هرچند کوچک در جهت معرفی گرجیان خوزستان و خدمات آنان البته به لطف و یاری خداوند و به همت و تلاش و مساعدت شما گرجیان خوزستان بردارم.

 

 با سپاس فراوان

 

توضیحات: 

* این وبلاگ در تاریخ 28 دی ماه 1393 ایجاد گردید که به دلایلی در یک بازه زمانی با وقفه روبرو شد و هم اکنون به یاری خدا فعالیت آن از سر گرفته شده است.

** آدرس این وبلاگ http://gorjian-khz.loxblog.com است و هیچ آدرس دیگری ندارد.



نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 1 فروردين 1399برچسب:گرجیان خوزستان,گرجیان مسجدسلیمان,کرجی محله,گرجیان فریدونشهر,واخوشتی خان,دکتر مولیانی,چقیورت,داشکسن,آغچه,بوئین میاندشت,نهضت آباد,سیبک, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , gorjian-khz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com